Menü Bezárás

Lakás bérbeadás adózása 2016

Kedves Ágnes!

Lakásbérbeadás utáni adózással kapcsolatban lenne kérdésem.
Idén július végéig 10% költséghányad alkalmazásával adóztam a lakás után, adószám nélkül, de mivel a bérlőmnek lakhatási támogatásra van szüksége és emiatt számlát kell adnom neki, így augusztustól adószámmal fogom kiadni a lakást és számlát adok hozzá. Kérem segítsen néhány gyakorlati kérdésben: a számlára a bérleti díjat és a rezsit külön írjam rá, vagy összeszámolom a kettőt és arról adok számlát? A rezsit külön összeszámolom, összegyűjtöm, befizetem és megőrzöm a bizonylatokat, más dolgom nincs vele? Jeleznem kell-e a NAV felé, hogy augusztustól nem a 10% költséghányad alkalmazását, hanem a tételes elszámolást választom? Habár megfizettem negyedévente az adót, év végén újraszámolhatom-e és alkalmazhatom-e teljes évre a tételes elszámolást, ha az esetleg kedvezőbb lenne számomra? Végül egy utolsó kérdés: két bérlővel (házaspárral) kötöttem a szerződést és mindketten szeretnének lakhatási támogatást kérni a munkahelyükön, ez esetben a számlát mindkét névre kell kiállítanom, vagy mi lenne a helyes eljárás?

Köszönöm szépen előre is a válaszát!

Üdvözlettel:
Annamária

2 Comments

  1. PapAgi

    Kedves Annamária!

    A tételes költség elszámolás vagy a 10%-os költséghányad alkalmazása egész évre szól és valamennyi önálló tevékenységből származó jövedelemre együtt, így az ingatlan bérbeadásra is. Nem lehet fele időre az egyiket, fele időre a másikat alkalmazni.

    Ha 10%-os költséghányad elszámolását választottad, akkor év végén dönthetsz úgy hogy mégis tételes költségelszámolást alkalmazol. Fordított esetben már nem módosíthatsz.

    Költségelszámolási mód választásának az számít, ha egy kifizetőnek (általában cégnek) így nyilatkoztál és ő a nyilatkozatod alapján vont le tőled szja adóelőleget. NAV-nak nem kell külön nyilatkozni.

    Ha nem adtál senkinek ilyen nyilatkozatot (praktikusan mert nem volt rá szükség, azaz nem volt cégtől önálló tevékenység címén jövedelmed), akkor szintén év végén választhatsz, hogy melyik költségelszámolási módot alkalmazod egész évre.

    Fontos, hogy a rezsi számlák a te nevedre szóljanak, és tudd igazolni, hogy ki is fizetted őket. Meg kell őrizni és betenni a ingatlan bérbeadásról készített nyilvántartásodba.

    A bérlőid kérdezzék meg, hogy hogy kell kinéznie a számlának, amit elfogad tőlük a cég/cégek, aki adja a lakhatási támogatást. Könnyen lehet, hogy nekik ezzel kapcsolatban van konkrét kívánságuk. Szerintem egyébként praktikusan külön sorba érdemes írni a rezsit és a bérleti díjat.

    A szerződésbe én belefogalmaznám, hogy a bérleti díjról és a rezsiről a bérlők számára havonta külön-külön 1-1 számla készül és mindkettőnek kiállítanék egy névre szóló számlát a rá eső részről.

    El tudom azt is képzelni, hogy a támogatást adó cégeknek a szerződéssel kapcsolatban is lesznek elvárásaik és akkor azok értelmében kell módosítani azt, vagy esetleg külön-külön kötni egyet a bérlőkkel. De ez mind a támogatást adó cégektől függ.

    Pap Ágnes
    adótanácsadó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük